top of page

40 jaar... Fit, fitter, fitst!


Hieperdepiep, hoera!!! Vandaag wordt mijn lieve Boudewijn 40 jaar!

Een nieuwe fase in zijn..., ons leven. Vanaf de 40 begint het leven pas écht! Dat zegt men tenminste. Maar is dat ook wel zo?

Geen flauw idee. Vandaag is immers pas de eerste dag van die blijkbaar vele mooie jaren. Best spannend dus, want wat zou hem allemaal te wachten staan?

Op je 40e heb je al heel wat levenservaring, veel meer dan op je 30e. Meestal ben je op je 30e nog in de fase dat je net een eigen huisje hebt, getrouwd bent en een gezinnetje wilt stichten. Of ben je nog vol met je carrière bezig. Welke weg sla ik in, ga ik nog verder studeren, wellicht nog een keer een andere baan?

Op je 40e heb je deze vragen vaak grotendeels beantwoord. Je hebt een leuke baan met wel of bewust geen carrière kansen. Meestal weet je op je 40e wel of je nog een nieuwe carrière ambieert of dat je het wel goed vind allemaal. Bij Boudewijn moet ik zeggen dat hij nog altijd uitgedaagd wil worden. In zijn werk, maar bovenal ook in de sport.

En wat te denken van het lichaam? Is dat op je 40e ook op z'n best? Nou, bij Boudewijn wel! Op zijn 30e kwam sport nog niet eens in zijn gedachte op, nou ja behalve passief achter de tv dan... Op zijn 35e kwam daar echter langzaam verandering in en zat hij, toen nog met een redelijk buikje, voor het eerst op een racefiets. Beklom hij met veel aanmoediging van mij, voor de eerste keer de Mont Ventoux en maakte hij wat fietstochtjes met de lokale fietsclub.

Nu, op zijn 40e is hij fitter dan ooit! Een mooi lichaam (vind ik, haha!), goede conditie en aan het trainen voor de IronMan in Maastricht! Wie had 10 jaar geleden gedacht dat hij dat zou doen in zijn 40e levensjaar?! Ik, maar zeker hij zelf in ieder geval niet.

Maar wat heeft de 40 jaar je dan nog meer te bieden? Je kunt al terug kijken op heel veel mooie, maar ook minder mooie momenten in je leven.

Ik kan dan wel niet voor hem spreken maar een aantal mooie herinneringen weet ik wel te benoemen. En dat die een glimlach op zijn gezicht toveren, weet ik wel zeker. Van kinds af aan muziekinstrumenten bespeelt, eerst met het hele gezin, later met name met zijn vader. Van de harmonie tot de Kachelpiepers. Toen hij mij leerde kennen, werd hij net als mij lid van de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile in Eijsden. De deelname aan het WMC was de meest unieke ervaring; we werden zelfs wereldkampioen in de hoogte concert divisie.

Dan het dansen bij dansschool Bernaards in Maastricht. Stijldansen waar Boudewijn ook in teamverband meedeed aan wedstrijden, het zogenaamde fomatiedansen. Ook een passie die we zonder dat we elkaar toen al kenden, met elkaar deelden. We leerden elkaar kennen via een datingsite, maar we dansten beiden bij de zelfde dansschool, hoe klein kan de wereld zijn?

Boudewijn's tijd in het betoverende wereldje van Disneyland Parijs - ik weet zeker dat dit wel een hele grote glimlach op zijn gezicht zal toveren - en het half jaar dat hij daar mocht werken na het behalen van zijn horecadiploma. Daar waar hij mij later, op 2 januari 2004, zelfs ten huwelijk zou vragen. Maar ook de herinneringen aan zijn vader, die daar altijd samen met zijn moeder de grootste lol had.

Tja en dan de sport. Wie had gedacht dat sport zo’n belangrijke rol in ons leven zou gaan spelen. Als je Boudewijn op zijn 30e zou hebben gevraagd wat hij van sport vond, wellicht dat hij dan eens hard gelachen had en eerst gevraagd zou hebben wat dat woord betekende. Nu 10 jaar later is zijn grote passie de triatlonsport. Zwemmen, fietsen en hardlopen, uitdaging, trainen, motiveren. IronMan 2017 Maastricht. Fitter dan ooit te voren. Wat 10 jaar een leven kunnen veranderen.

Zeker ook terugkijken naar de herkenbare dingen zoals dat voor veel mensen is, je eerste kusje, de eerste keer op een brommertje rijden, de eerste keer verliefd zijn, de eerste keer seks (ja! de eerste keer seks), je rijbewijs halen, je eerste sollicitatie, liefdesverdriet, zucht… we worden toch wel al snel ouder, niet???

Maar goed, vandaag, 24 december 2016, wordt mijn allerliefste man, mijn maatje, mijn allerbeste vriend, 40. En dat gaan we vieren!!! Vandaag met zijn tweetjes, lekker genieten van een dagje Thermen en een heerlijk diner vanavond. Volgende week nog een leuk feest.

Bovenal vieren we ook het leven, dat we samen heel gelukkig en gezond zijn. En 1 ding weet ik zeker, er zal nog heel veel moois gaan volgen de komende jaren.

Wij wensen iedereen hele fijne feestdagen en heel veel geluk, liefde en een gezond 2017.


Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page