top of page

Het roer om! Wat is gezonde voeding?


Eiwitrijke kwark met vers fruit en kokos

Boudewijn heeft mij al een paar keer gevraagd of ik het leuk zou vinden af en toe een bijdrage te leveren aan zijn blog. Super leuk natuurlijk, maar ja, waar ga ik over schrijven? Ik ben zijn grootste steun en toeverlaat, zijn meest enthousiaste supporter, maar mijn sportactiviteiten komen helaas niet verder dan de sportschool of mijn hardloopschoenen.

Voor mij is echter gezonder eten iets heel belangrijks geworden. Daarom zal ik jullie vertellen over wat gezonde voeding in ons leven voor een rol heeft gekregen. Enkele maanden geleden besloten wij het roer om te gooien voor wat betreft onze voeding. Healthy food is de nieuwe rode draad in ons eetpatroon. In eerste instantie omwille van gevarieerder eten, maar later met name ook omwille van mijn gezondheid. Als echtgenote van een fervent sporter en daarnaast zelf ook twee avonden per week direct na het werk in de sportschool te vinden, best een opgave. Want ja, kom ik thuis, gaat Boudewijn alweer net de deur uit. Voorheen liep ik door de supermarkt en verzon ik ter plekke wat ik in mijn karretje gooide. Gewoon waar ik zin in had, vaak maaltijden die snel klaar waren of eventueel makkelijk op te warmen. Maar waar begin je? Tegenwoordig gooien ze met zoveel termen om je oren, maar wat is nu gezonde voeding? Superfood, rawfood, powerfood of gewoon de schijf van vijf?

Ik ben van mening dat je zélf bepaald wat gezonde voeding is. Natuurlijk, er zijn een aantal basis regels, maar wat is het best passend bij jouw levensstijl?

Zelfgemaakt bananenbrood!

Uiteindelijk kwamen we uit bij het boek "Powerfood" van Rens Kroes. Hoe we daar bij zijn gekomen, weet ik eigenlijk niet meer maar 1 ding is zeker: de aanschaf was en is nog steeds een succes! Geen verzinsels ter plekke meer. Met een boodschappenlijstje voor een hele week ging ik nu op pad. In de recepten stonden ingrediënten waar ik nog nooit van had gehoord. Van wijnsteenbakpoeder tot kurkuma, van rijstmeel tot zeekraal. Na een bezoek aan het rek met biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en de lokale Gezondheids Winkel, bleek ik alles toch te kunnen vinden. Het ene na het andere gerecht probeerden we uit en met succes! We hebben tot nu toe nog geen enkel gerecht gemaakt dat niet lekker was. Nou ja, op eentje na dan. Waren ff vergeten om ook de kruiden te halveren in het recept. Misschien wel het grootste voordeel van de recepten van Rens Kroes is dat de kruiden en andere bijzondere ingrediënten regelmatig terug komen en je dus niet heel veel verschillende producten in huis haalt die je daarna nog maar af en toe gebruikt of gewoon over de datum gaan.

Mijn eerste echte euforie momentje was toch wel de pasta met zalm! Manlief heeft nooit zalm gegeten, moest er niks van weten, echter mocht ik het na het zien van de foto in het kookboek toch eens voor hem klaarmaken. 'T zag er toch zó lekker uit! Heel voorzichtig keek ik over mijn bord hoe hij de eerste hapjes nam van de zalm. Geloof het of niet, na 12 jaar huwelijk mag ik nu zalm maken en wordt het met smaak gegeten. Komt het door de combinatie van ingrediënten? Geen idee, maar ik wordt er blij van! Veel inspiratie inspiratie haal ik uit de twee boeken van Rens Kroes en van de website leukerecepten.nl. Soms geef ik er ook een eigen touch aan. Een koud lunchgerecht dat in het boek staat, maak ik bijvoorbeeld warm en eet het als avondeten of ik rommel een beetje met de kruiden.

Sweet chicken salad... Lekker!!!

Toch heeft het gezonder eten ook een keerzijde. Al met al ben je natuurlijk een beetje duurder uit en je staat soms echt lang in de keuken. Vooral als je eens iets nieuws uitprobeert, weet je dat je er wat meer tijd voor moet uittrekken. In het begin heel fanatiek, heel veel uit de boeken maken, maar je komt er toch achter dat het niet haalbaar en reëel is om alleen maar op deze manier te koken. Maar goed, inmiddels ben ik wel al 12 kilo afgevallen - mijn einddoel is nog niet behaald - en eet Boudewijn alle maaltijden met smaak mee. Manlief zijn porties zijn natuurlijk wel op zijn grotere koolhydraat behoefte aangepast. Als Boudewijn een triathlon heeft dan is het een week lang zakken met pasta aanslepen, koolhydraten stapelen heet dat... Nou aan mij niet besteed. Ik eet best een keertje met hem mee, maar een week lang zo veel koolhydraten is voor mijn lichaam in ieder geval niet gezond! Gelukkig mag ik in zo'n week ook nog wel een keer een gerecht maken uit het kookboek "Culinaire Tour" geschreven door chef-kok Ben van Beurten, waarin veel tips en recepten staan voor een fanatiek sporter. Eigenlijk gericht op de wielrenner, maar zeker ook voor andere duursporters. We eten echt niet alleen maar super gezond hoor! Regelmatig verschijnen minder gezonde en veel te grote porties op ons bord. Dat moet af en toe ook kunnen, anders hou je het niet vol en elke dag uitgebreid koken, daar hebben we ook soms de tijd sinpelweg niet voor.

Gezonder eten is met name een stukje bewustwording, je leefstijl aanpassen. Daarom heet mijn 'stok achter de deur' niet diëtiste maar heb ik een lifestyle coach en geloof me, ik ben zo blij met haar! Daarnaast sport ik twee keer per week met een personal trainer en probeer ik minimaal één keer per week te gaan hardlopen.

Summer rolls met rijstnoodles en ei

Buiten gevarieerder eten, voelen we ons ook een stuk fitter. We zijn in de eerste paar weken een periode terug gevallen in ons oude eetpatroon en met name ik voelde me echt minder energiek. Toen we weer goed aan de slag zijn gegaan met de gezondere voeding voelde ik mij echt binnen een paar dagen weer stukken beter. De conclusie voor ons is in ieder geval dat gezonde en gevarieerde voeding bijdraagt aan je gezondheid, maar ook bijdraagt aan je sportprestaties. Belangrijk is wat jij zelf gezond eten vind en het moet passen bij jouw eigen leefstijl. Past het niet bij je, dan hou je het ook niet vol.

Als fervent sporter is het goed om na te denken over je voeding, ter voorbereiding op wedstrijden, maar ook na een zware lichamelijk inspanning.

Leuke sites met recepten en inspiratie: Rens Kroes

Een aantal sites met meer informatie over voeding en sporten: Voedingscentrum


Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page