top of page

Review: Zoggs Predator Flex zwembril


Review: Zoggs Predator Flex zwembril

In mijn zoektocht naar de voor mij beste zwembril - dé beste zwembril bestaat volgens niet, maar daarover vertel ik je graag hier - bezocht ik een paar weekjes geleden mijn sponsor in Volkel, Noord-Brabant.

Van hen kreeg ik de Zoggs Predator Flex mee om uit te proberen. Onder triathleten is Zoggs een bekend merk en de Pradator Flex lijn is dan ook niet voor niks door gerenommeerde triathlon websites als Triradar en 220Triathlon uitgeroepen tot een van de betere triathlon zwembrillen. Reden genoeg voor mij om zelf eens de proef op de som te nemen.

Zoals je in mijn eerdere post over de beste triathlon zwembril al kon lezen, is voor mij de pasvorm van groot belang. Voordat ik de Predator Flex echter mee naar huis nam, testte ik nog een aantal andere modellen en merken 'droog' op mijn gezicht. De Predator Flex zat toch eigenlijk best wel goed. Met name de zeer flexibele siliconen randen en ook flexibelere neusbrug gaven een bijzonder prettig gevoel. Ik was al voorzichtig positief.

Mijn eerstvolgende zwemtraining, een duurtraining van ca. 2 kilometer in het Geusseltbad in Maastricht, testte ik de bril uitvoerig.

Omdat ik zelf niet zo geloof in een anti-condens laag, maar dat is echt persoonlijk, liet ik weer eerst even wat speeksel inwerken op de binnenzijde van de lenzen. Als je dit doet, is het voor een goede werking overigens aan te raden dit een één a twee minuutjes te laten zitten voordat je het afspoelt met (zwembad)water.

Ik ging van start met mijn training. Na de eerste paar baantjes dacht ik even dat er weer water via de zijkant naar binnen sijpelde maar door wat gespeel met de hoofdband - dan weer wat vaster, dan weer wat losser - bleek dit al snel voorbij. Een nieuwe zwembril zit eigenlijk nooit de eerste keer als gegoten, nietwaar? De hoofdband is overigens ook eenvoudig bij te stellen en het overtollige stukje band kan klemvast aan de hoofdband worden bevestigd. Mijn vorige zwembril, de Aqua Sphere Kaiman kende een zelfde soort systeem, maar dat zat helaas niet klemvast. Het overtollig stukje rubber kwam steeds weer terug geschoven richting de lens met een bollende werking als gevolg.

De Predator Flex heeft ook een heel fijn blikveld, voor mij een tweede vereiste van een goede triathlon zwembril. Geen vervorming van het beeld en de lenzen zijn ook niet té donker gekleurd. Althans, dat is voor nu de bevinding in het zwembad. Hoe dat uitpakt in het open water ga ik over een paar weekjes pas weer kunnen ervaren. De recente Sylversterduik in de Maas van mijn eigen Triathlon Club Maastricht (TCM) leek me daar door kou en erg lage watertemperatuur nog niet geschikt voor. Ik kon er trouwens sowieso niet bij zijn omdat ik de avond ervoor mijn 40e verjaardag uitbundig zou vieren en de dag zelf weer in het teken stond van de voorbereidingen voor oud & nieuw bij mijn schoonzus in Weert.

In de loop van de training ontstond er wel weer een klein beetje druk op mijn oogkassen, maar dit keer zeker niet storend. Het voelde meer als een zekerheid dat de zwembril goed bleef zitten. Ook de wekelijkse techniektraining van TCM daags daarna gebruikte ik om de bril uitvoerig te testen, immers gaat het er tijdens zo'n training soms wat heftiger en sneller aan toe dan tijdens een individuele duurtraining.

Al met al ben ik nog steeds te spreken over de eerste testresultaten van deze zwembril. Het echte werk in open water zal nog even op zich laten wachten, maar ik kom er zeker op terug.

Tot slot nog enkele feitjes op een rij:

- Unieke 4 Flexpoint technologie voor verbeterde frame flexibiliteit

- CLT - Curved Lens Technology 180 graden perifeer zicht

- Het grotere frame zorgt een super comfortabele pasvorm

- Fogbuster anti-condens lenzen for langer condens-vrij zwemmen

- Super zachte silicone aflsuiting voor een ultieme pasvorm

- Eenvoudig aanpasbare riempjes voor geweldige sterkte, comfort en duurzaamheid

(bron: triathlonaccessoires.nl)

Alhoewel ik zelf de zwart/wit variant heb getest, is de Zoggs Predator Flex zwembril in meerdere kleuren verkrijgbaar, o.a. bij

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page