top of page

Review: BBB Echelon zadel

Twee jaar geleden, toen nog specifiek voor tijdritten in het recreantencircuit, schafte ik mijn eerste tijdrijtfiets aan. Zoals zo vaak was de fiets afgemonteerd met een standaard zadel, een zadel van een nietszeggend merk. Volledig van carbon, dat wel, maar zonder foamlaag, super glad en in mijn ogen dus ook zonder enig comfort. Ik zou bijna zeggen dat het eerder voor de show was bedoeld dan dat het echt bruikbaar was.

Leek als ik toen nog was, liet ik mij door de verkoper aanpraten dat je juist bij tijdrijden baat zou hebben bij een zo hard mogelijk zadel en dit zadel dus uitermate geschikt zou zijn. Toch had ik daar zo mijn twijfels over en na aflevering van de fiets besloot ik eerst maar eens het zadel van mijn gewone racefiets, de F'izi:k Anteres R3 Kium, te monteren. Al snel kwam ik er echter achter dat dit niet heel geschikt was, met name in de diepe, zeg maar liggende houding. Omdat het zadel in het midden niet voorzien is van een drukverlagende opening, ontstond er bijna gelijk een ongemakkelijke druk op de weke delen. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een geschikt 'tijdrit' zadel.

"De F'izi:k Anteres R3 Kium... Al snel kwam ik er echter achter dat dit niet heel geschikt was, met name in de diepe, zeg maar liggende houding."

Na enige onderzoek op internet kwam ik in aanraken met de zadels van ISM. Een merk dat met zijn zadels pretendeert voor elke klacht het juiste zadel te hebben. Omdat zij ook zadels specifiek voor tijdrijden en triathlon in het assortiment hadden én omdat het mogelijk was de zadels tegen een kleine vergoeding voor een wat langere periode te testen, besloot ik de gok te wagen en bestelde het ISM PN1.1 zadel. Volgens de omschrijving "Speciaal ontworpen voor de triatleet en tijdrijder. Speciaal voor de diepe aero houding. Breder dan dit hoeft het zadel niet te zijn. Voorkomt veel problemen op latere leeftijd! Door veel urologen en gynaecologen aangeraden!"

De eerste ervaringen waren goed. Inderdaad comfortabel in de diepe houding en weinig ongemakkelijke druk op de weke delen. Maar..., vooral bij lange ritten in combinatie met warm weer kreeg ik steeds meer last van irritatie in de liezen. De vorm van het ISM zadel leek mij de oorzaak: redelijk in rechte lijn van achterkant naar de punt van het zadel en niet zoals bij het F'izi:k sneller smal toelopen in de liesstreek. Het zadel was dus in de liesstreek eigenlijk wat te breed voor mij.

"Het ISM PN1.1 zadel... Vooral bij lange ritten in combinatie met warm weer kreeg ik steeds meer last van irritatie in de liezen."

Omdat het zadel mij echter wel het nodige comfort bood, zeker tijdens de 180 kilometer fietsen bij de IronMan in Maastricht vorig jaar, wilde ik niet meteen overstappen naar iets anders. Ik kocht daarom een potje chamois crème, ook wel 'broekenvet' genoemd, om de irritatie te verminderen. Dat verlichte zeker de irritatie, maar helemaal voorkomen kon ik het niet.

Uiteindelijk koos ik ervoor om het seizoen uit te rijden op het ISM zadel en in de winterperiode op zoek te gaan naar vervanging. Het best zou dus een combinatie van beide zadels moeten zijn: ontlasting van de weke delen én voldoende vrije ruimte in de liezen.

Ik nam contact op met mijn sponsor Triathlonaccessoires.nl en besprak met hen mijn wensen. Vanuit hun assortiment kwamen we uit op het laatste nieuwe zadel van BBB, om precies te zijn het BBB Echelon zadel. Een hoogwaardig prestatiezadel, vooral voor de competitieve houding.

"...het laatste nieuwe zadel van BBB, om precies te zijn het BBB Echelon zadel. "

BBB omschrijft het zadel uit de nieuwe 2017 collectie als volgt:

"Iedereen die zegt dat formaat er niet toe doet liegt. Ten minste, als het over zadels gaat. En we hebben het over zadels bij BBB Cycling. Onze toegewijde zadelontwerpers ontdekten dat de breedte van een zadel belangrijker is dan tot nu toe werd gedacht. Het voegt veel meer toe aan het comfort van je rit dan welk ander onderdeel van je fiets. Dat is de reden achter de ontwikkeling van de Echelon. Met de keuze uit drie zadelbreedtes is de Echelon geschikt voor bijna alle zitbotbreedtes. Verder vergroot de gleuf in het zadel het comfort door de druk te verlagen in de gevoelige zones van mannen én vrouwen. Met de Echelon is er een keuze voor iedere fietser, want niemand verdient het om een oncomfortabele rit te hebben. Dus, wie zei er ook alweer dat formaat er niet toe doet? De Echelon combineert ultieme prestaties met ultiem comfort. De grote sleuf elimineert drukpunten in de gevoelige gebieden en houdt de bloedtoevoer intact, zelfs in de meest diepe zithoudingen. De harde vulling van Lightfoam biedt goede ondersteuning op lange ritten."

(bron: bbbcycling.com)

Belangrijk bij de aanschaf van een zadel is dus de juiste maat. Het Echelon zadel komt in 3 verschillende zadelbreedtes: 145 x 265mm (type BSD-141), 155 x 265mm (type BSD-142) en 165 x 265mm (type BSD-143). Maar hoe weet je nu welke breedte voor jou geschikt is? Dat kun je gelukkig zelf thuis opmeten.

Neem een groot stuk karton en leg dat op een lage tafel (bijv. de salontafel) of andere platte ondergrond op zo'n 50cm van de grond. Zorg er in elk geval voor dat je knieën iets hoger dan je heup komen (onder een hoek van ca. 30 graden), evt. met behulp van een krukje. Vervolgens neem je de houding aan waarin je normaal gesproken fietst. Voor ons triatleten is dat dus de diepe aerodynamische houding. Hou deze houding ongeveer 5 minuten aan en voel daarbij je zitbotten goed de harde ondergrond raken. Verander desnoods een beetje van positie gedurende deze 5 minuten.

Na vijf minuten neem je een schoolkrijtje en beweeg je dat met de zijkant langzaam over het karton. Als het goed is kleurt nu het hele karton, behalve op die plekken waar je zitbotten een afdruk hebben achtergelaten. Meet nu van het midden van het hart van de linker afdruk de afstand naar het hart van de rechter afdruk. Dit is de onderlinge afstand van je zitbotten en die kun je dan weer gebruiken om de juiste maat zadel te kiezen. Let er daarbij wel op dat hoe dieper je zit, je beter af bent met een wat smaller zadel. Zelf had ik een onderlinge afstand van ca. 10cm en koos daarom voor het type BSD-141, ofwel het smalste van de drie Echelon zadels.

"Ik kon het zadel ook ver genoeg naar voren zetten, ondanks het feit dat ik nog een dubbele bidonhouder op de rail van het zadel moest monteren."

Ik heb het zadel nu inmiddels een aantal indoortrainingen - de tijdritfiets staat in deze wintermaanden op de Tacx) - in gebruik en na wat fijnafstelling zoals bijvoorbeeld de horizontale hoek en afstand t.o.v. stuur moet ik zeggen dat het Echelon zadel voor mij in elk geval een goede keuze lijkt te zijn. Zoals met elk nieuw zadel moest mijn zitvlak er natuurlijk wel even aan wennen. De drukverlagende uitsparing is breed en ook lang genoeg om zelfs in de diepe houding de druk in de weke delen goed te verlichten en daarmee dus ook geschikt voor tijdrijden en triathlon. Gevoelig blijft het wel een beetje, maar volgens mij kun je dat in zo'n diepe houding gewoon niet helemaal voorkomen. Ik ervaar in elk geval niet meer een dusdanig beklemmend gevoel dat 'jeweetwel' er helemaal van gaat tintelen.

Het foam waarmee het zadel is afgewerkt heeft een harde dichtheid en dat zou volgens de beschrijving met name bij lange ritten voldoende ondersteuning bieden. Ik heb indoor nog geen trainingen langer dan anderhalf uur afgewerkt - voordeel van training op de Tacx is wel dat je ook echt volcontinu aan je zadel zit 'geplakt' - dus dat moet ik in de komende tijd nog maar eens gaan ervaren, ook buiten.

De toplaag van het zadel is van een synthetisch, waterdicht materiaal en op het brede deel voorzien van enkele kleine gaatjes voor ventilatie. Het zadel is er zowel in volledig witte als zwarte kleur. Ik koos voor de zwarte variant daar deze beter past bij mijn zwart frame en een witte toplaag in mijn ogen snel kan vergelen en vlekken. Ik kon het zadel ook ver genoeg naar voren zetten, ondanks het feit dat ik nog een dubbele bidonhouder op de rail van het zadel moest monteren.

Verdere details zijn:

  • Unisex zadel.

  • Gewicht: 278 gram.

  • Lichtgewichte holle CrMo rails met schaalverdeling.

  • Carbon versterkte schaal

Conclusie: een fijn zadel voor o.a. triathlon doeleinden, waarbij de druk op de weke delen die ontstaat door de diepe houding zoveel mogelijk wordt voorkomen en een zadel dat qua vorm smal genoeg is om wrijving in de liezen te voorkomen maar toch voldoende steun voor de zitbotten.

Heb ik je interesse gewekt? Neem dan snel voor meer informatie en bestellen contact op met:

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page