top of page

IronMan training, week 2-28: langzaam naar de 10 uur...


Wat kan een week snel voorbij gaan, zeg! De vaste titel van mijn blog, "Swim, Bike, Run, Repeat", begint snel invulling te krijgen. De sprinttraining van afgelopen maandag lijkt nog als de dag van gisteren en toch heb ik er alweer 10 trainingen van in totaal bijna 10 uur inspanning op zitten. Of komt het gewoon omdat ik nog moet wennen aan de 'workload' aan training in combinatie met een fulltime baan en het huishouden, waarin ik ondanks daarover gemaakte afspraken met Romy, toch zoveel mogelijk mijn steentje wil blijven bijdragen? Misschien moet ik de titel maar alvast gaan aanpassen naar "Swim, Bike, Run, Work, Eat, Clean, Repeat"!

Feit is in elk geval dat deze eerste volle trainingsweek met 6 opeenvolgende dagen trainingsactiviteiten - vorige week was zoals je je wellicht nog herinnerd, een valse start door de nasleep van een fikse neusverkoudheid - me eigenlijk best goed bevallen is. Drie keer op de Tacx, drie keer in het zwembad, drie keer de loopschoenen onder gebonden én de wekelijkse core stability training. Ja, zélfs een korte Brick-training zat er deze week alweer tussen. Ik heb alles volgens het schema uit kunnen voeren en geen moment snakte ik naar de rustdag van vandaag. Nou ja, misschien heel even dan op de ochtend na de squad oefeningen met Arno. De bovenbeen spiertjes vonden mij dan ook niet zo heel erg leuk toen ik vrijdagmiddag alweer op de Tacx stapte voor een duurrit van een uur. Wat ik echter wel al gemerkt heb nu ik er zo op terug kijk, is dat ik er goed aan heb gedaan om in het schema de core stability training te laten opvolgen door een (duur)zwemtraining en een (duur)fietstraining. Dat bevorderd het herstel in elk geval behoorlijk.

Afgelopen week was ook de week van een nieuw zadel, 'kinderköpkes' training in hartje Maastricht, mijn IronMan pet én de 300e volger van mijn blog! De week van dag tot dag...

Maandag

Ik begon de week met een sprinttraining op de Tacx. Na een warming-up van een kwartiertje bestond de kern uit 7 korte sprints van elk 20 seconden, telkens gevolgd door ca. 5 minuten respectievelijke 'rust'. Elke sprint op maximaal vermogen maar wel zodanig dat de snelheid in de eerste en laatste interval nagenoeg aan elkaar gelijk zouden zijn. Dat bleek goed te doen. Deze training zal overigens de komende tijd wekelijks worden herhaald, waarbij de sprints in aantal en lengte opgevoerd zullen worden. Het primaire doel van deze training is om de explosieve kracht die ik op de pedalen kan uitoefenen, te vergroten.

Dinsdag

Zoals wellicht al bekend is dinsdagavond TCM clubavond. De looptraining begon weer met een aantal techniekoefeningen op het betonnen sintelbaantje van sportpark 'De Geusselt'. Omdat ik een beetje last had van een overstrekking aan mijn linkerenkel, sloeg ik deze over en draaide een duurloop van zo'n 5 kilometer in D2. Een goede warming-up voor de komende intervallen: twee keer een set van achtereenvolgens 1, 2, 3 en 4 minuten rond het omslagpunt, telkens afgewisseld met de helft van de interval in tijd aan rust. De zwemtraining die avond werd ik een beetje verrast. Ik had ook nu weer gerekend op een techniek- en intervaltraining, het werd echter een duurtraining. Ach ja....

"Looptraining langs en over de oude stadsmuur"

Woensdag

De vierde training was er weer eentje op de fiets. Dit keer een training die in het teken stond van oefenen met een hoge cadans Vijf keer 7 minuten in pyramide vorm waarbij het tempo halverwege iets inzakte maar waarbij de cadans juist het tegenovergestelde moest doen. Ook zaten in deze training 3 sets van 2 minuten zogenaamde 'Isolated Leg Training'. Afwisselend met maar een been tegelijkertijd de pedalen ronddraaien om te focussen op de efficiëntie van de pedaalslag. Zeg maar het 'kick and pull' principe. Ook op woensdag had ik mijn nieuwe zadel voor de tijdritfiets mogen ontvangen: het nieuwe Echelon zadel van BBB, mij aangeboden door mijn sponsor Triathlonaccessoires.nl. Nieuwsgierig als ik was, besloot ik het nog voor de training van deze avond te monteren. Uiteraard zal ik, als ik er wat meer uurtjes op heb gemaakt, binnenkort mijn ervaringen over het zadel weer met jullie delen in een aparte review.

Donderdag

Voorafgaand aan, én als opwarming voor de core stability training met mijn personal trainer Arno, besloot ik mijn looptraining af te werken in het centrum van Maastricht. Een 35 minuten durende duurtraining in zone D2 die ik na afloop 'Kinderköpkes' (Maastrichts dialect voor kasseien) training doopte. Maastricht ligt er als historische stad vol mee en omdat van de zomer een aardig deel van het looprondje van de IronMan over deze kasseien gaat, leek het me verstandig deze ondergrond eens mee te nemen in een training. Ga ik vaker doen!

"Maastricht begint al langzaam in carnavalssferen te komen"

Was ook wel leuk trouwens om af en toe tussen het winkelende publiek door te rennen of langs, en over de oude stadsmuur. Dat de stad ook al langzaam in carnavalssferen begint te komen, was al goed te zien aan de vele rood-geel-groen aangeklede etalages of vlaggen in dito kleuren die al aan veel gevels te vinden waren, zo ook bij het bekende Maastrichtste café 'In den Ouden Vogelstruys' op het Vrijthof. Na de looptraining dus de core stability training en dit keer niet alleen met Arno, ook mijn vrouw Romy deed deze week weer mee. En zo hebben we toch nog even een wekelijks trainingsmomentje saampjes.

Vrijdag

Vrijdagochtend volgde weer een rustige duurtraining in het zwembad met een kern van 1200m in zone Z2. En jawel hoor, eindelijk die grens van 2:00min./100m bereikt! Ook in het zwembad was het trouwens merkbaar dat het jaarlijkse carnaval niet meer zo ver weg is. De reguliere radiozender op de achtergrond was ingeruild voor de carnavalsklanken van plaatselijke coryfee Beppie Kraft.

Romy had die middag vrij, dus besloten we even eerst samen wat te gaan shoppen en boodschappen te doen en stelde ik mijn brick-training even uit naar het begin van de avond. De brick-training bestond uit een duurrit van een uurtje op de Tacx, snel gevolgd door een looptraining van slechts 15 minuten in D2. Dat laatste vooral om de benen al weer eens te laten wennen aan de overgang van fietsen naar lopen. Ik had zelf al mijn schoenen en overshirt gereed gelegd en toen ik na het fietsen beneden kwam, hing daar mijn IronMan pet ook nog bij. Lief hè, zo'n stille support...

Zaterdag

De eerste 'trainings-6-daagse' sloot ik op zaterdag weer af met een duurtraining (3km) in het zwembad en aansluitend liep ik nog een uurtje een rustig rondje in D2 tussen Eijsden en Maastricht. Klaar voor het weekend met mijn lief, klaar voor het logeerpartijtje van ons neefje en nichtje.

Tot slot weer even een kijkje in mijn schema voor de komende week.


Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page