top of page

Lijstjes!


Het jaar loopt langzaam op z'n eind en dus breekt ook weer de tijd van de eindejaarslijstjes aan.

De beste film van 2016, de beste song van 2016, de beste politicus van 2016, de beste wielrenner van 2016, de grappigste twitteraar van 2016, de slechtste slogan van 2016. Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes. Waar je ook gaat, je komt er gewoon niet omheen!

Voor mij is het ook de tijd om een lijstje te maken. Geen lijstje van mijn aantal lekke banden in 2016 of meest gebruikte scheldwoorden om mezelf door mijn laatste kilometers heen te loodsen. Nee, gewoon een lijstje met nieuwe doelen. Mijn wedstrijdplanning voor 2017.

Ik neem je even mee naar de toekomst...

Maastricht, 6 augustus 2017. Het is 6:00 uur in de ochtend. De stad ontwaakt. Er heerst serene rust. Het enige geluid komt van een voorbij rijdende bezemwagen en in de verte klinkt het gelach van de laatste feestvierders die langzaam hun bedje opzoeken. De Maas ligt er als een spiegel bij en in de verte zie ik de wedstrijdboeien al in het water liggen. Ik vervolg mijn weg en langzaam wordt ik vergezeld door medesporters, allen nog in diepe gedachte verzonken. Ondanks de gezonde spanning, toveren de eerste zonnestralen een lach op mijn gezicht. Vandaag is het zover. Vandaag wordt ook ik een IronMan.

6 augustus 2017. De dag die al lange tijd met rood staat omcirkeld in mijn agenda. De dag dat ik aan de start sta van alweer de 3e editie van de champions league van de triathlon, de IronMan. Locatie: de historische binnenstad van Maastricht. De IronMan Maastricht wordt komend jaar mijn hoofddoel. Dit jaar heb ik er in estafettevorm al even aan mogen proeven. Wat een feest was dat, zeg! Ik zie er nu alweer naar uit.

Mijn seizoen begint echter op 19 maart in het Belgische plaatsje Herderen, net over de grens bij Maastricht. Een sprint-, ofwel 1/8 triathlon, waarbij het zwemonderdeel nog in het plaatselijk zwembad van Bilzen zal worden afgewerkt. Na het zwemonderdeel wordt de klok stilgezet en verplaatst het deelnemersveld zich naar Herderen voor het fiets- en looponderdeel, ditmaal wél inclusief een wissel. De sprinttriathlon is een mooie wedstrijd voor de beginnende triatleet. Het zwemmen nog even apart en met maar één enkele wissel.

Via de halve marathon van Venlo een week later en een tweetal wedstrijden voor het clubkampioenschap van mijn Triathlon Club Maastricht, ga ik in mei tijdens de ILUMEN111 triathlon van Bilzen (B) op jacht naar een dik PR. Deze triathlon kent een bijzonder concept, nl. 1 kilometer zwemmen in open water, 100 kilometer tijdrijden om vervolgens af te sluiten met 10 kilometer hardlopen. Door een zo goed als vlak fietsparcours met lange rechte stukken ligt de snelheid bijzonder hoog en kunnen de hardrijders hun kwaliteiten ten volle ontplooien. Ikke dus!

Omdat ik in mijn voorbereiding op de IronMan geen geschikte 1/2 triathlon heb kunnen vinden - ofwel erg ver van huis, ofwel ik verblijf dan in de Zuid-Franse Ardèche voor mijn vakantie en 'hoogtestage' - moest ik op zoek naar een alternatief. Dat heb ik gevonden!

In de eerste twee weekenden van juni test ik mij allereerst tijdens de Swim & Run Cologne. Een wedstrijd in en rondom de 'WM Regattabahn des Fühlinger Sees' in Keulen (D). 4 kilometer zwemmen in open water, gevolgd door een halve marathon. Het daaropvolgende weekend sta ik aan de start van de Stadstriathlon van Weert. Een 1/8 en 1/4 triathlon - waarschijnlijk doe ik beide - in het centrum van Weert. Een zeer compacte triathlon die ook voor supporters erg leuk is om naar te kijken. Een aanrader!

Na deze twee testweekenden gaan Romy en ik lekker genieten van onze welverdiende vakantie in Ardèche. Nou ja, genieten? Voor mij gaat de training uiteraard gewoon door! Naast de nodige hardloopkilometers onder hopelijk warme omstandigheden - het kan immers hartje zomer bij de IronMan zomaar ook eens erg warm zijn - , wordt het een 'hoogtestage' op zeer bekend terrein. Ook de Mont Ventoux zal weer minimaal 1 keer worden bedwongen. Eenmaal terug in eigen land begint dan de zogenaamde taperperiode richting de IronMan.

Als het lichaam dan weer wat tot rust is gekomen na een hopelijk mooie zegetocht op de Markt in Maastricht, zal ik in het najaar wederom aan de start staan van de halve triathlon van La-Roche-en-Ardenne (B). Een niet te onderschatten triathlon waarbij drie keer de zwaarste klim van de Benelux, de Col de Haussire, bedwongen moet worden. Mijn seizoen zal ik afsluiten met de marathon van Eindhoven.

De trainingsplannen zijn uitgewerkt, de testmomenten gekozen en ook mijn achterban is er helemaal klaar voor! Jij ook?

Kom me aanmoedigen tijdens een van de wedstrijden. Ik zie je graag! (voor de altijd actuele wedstrijdkalender, klik hier)

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page