top of page

IronMan training, week 12- & 13-28: van basis naar bouwen...


Nadat Romy jullie vorige keer uitgebreid vertelde over hoe zij 'als partner van...' mijn voorbereiding op de IronMan ervaart, is het deze week weer mijn beurt om jullie bij te praten over mijn progressie van de voorbije periode. Heb je de bijdrage van Romy gemist of wil je hem nog eens nalezen, klik dan hier.

Pak 'm beet twee weekjes geleden draaide ik de laatste, tevens herstelweek van de zogenoemde basisperiode. Afgelopen week begon ik met bouwen. Zoals jullie je wellicht nog wel kunnen herinneren, train ik in aanloop naar de IronMan deze zomer volgens een van de schema's van TrainerRoad. Schema's die toewerken naar een specifiek hoofddoel, een zogenoemde A-wedstrijd waar ik het in een van mijn eerdere blogs al even over had, en die bestaan uit een drietal fases: de basis, het bouwen en een zeer gerichte fase. Maar wat is TrainerRoad nu eigenlijk precies?

TrainerRoad is ooit begonnen als relatief goedkope oplossing voor wie niet in het bezit is van een vermogensmeter om, voornamelijk in de winterperiode, toch zeer gerichte indoor fietstrainingen af te kunnen werken. Enige dat je er eigenlijk voor nodig hebt, is een (analoge) indoor fietstrainer zoals bijvoorbeeld de Tacx Satori, je eigen fiets met vaak toch al reeds aanwezige sensors, een computer (desktop, laptop, tablet of tegenwoordig zelfs mobiele telefoon) en een ANT+ usb-stick als je sensors geen gebruik maken van de bluetooth technologie.

Het principe van TrainerRoad is gelegen in veelal begeleide en op vermogen gebaseerde fietstrainingen. Trainingen die telkens worden af- en bijgesteld op jouw persoonlijke niveau - periodiek wordt er een zogenaamde 5- of 20-minuten test ingelast om je progressie te toetsen - en die real-time feedback geven over je prestaties. In het hierna volgende filmpje wordt, weliswaar in het Engels, kort uitgelegd hoe de software van TrainerRoad precies werkt.

Nu hoor ik je al denken "Wat heb ik daar als triatleet dan aan? Dit is toch alleen wat leuke software om ook in de winter mijn fietstrainingen te kunnen blijven doen?". Nou, nee. TrainerRoad heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd en is inmiddels uitgegroeid tot een breed trainingsplatform voor zowel de wielertoerist als de meer serieuzere, op prestatie gerichte amateur wielrenner én triatleet. Samen met een team van gerenommeerde coaches uit voornamelijk de Amerikaanse wieler- en triathlonwereld heeft TrainerRoad diverse trainingsschema's ontwikkeld, zo ook het schema dat ik momenteel aan het volgen ben. De indoor fietstrainingen met gebruik van de TrainerRoad software zijn weliswaar nog steeds de basis, maar deze zijn aangevuld met zeer gedetailleerde zwem-, loop- en bricktrainingen.

"...weliswaar in het Engels, kort uitgelegd hoe de software van TrainerRoad precies werkt."

Zelf gebruik ik TrainerRoad al sinds de periode dat ik enkel aan tijdrijden deed, maar gezien mijn goede ervaringen (en resultaten) met zowel de software als aangeboden trainingsschema's ben ik het ook bij mijn triathlontrainingen blijven gebruiken. Let wel, het vraagt wel wat creativiteit - de schema's zijn standaard en de volgorde of intensiteit van trainingen moet je af en toe naar beschikbare trainingstijd en luisterend naar je eigen lichaam kunnen aanpassen - maar vooral ook een goede discipline. Immers, je hebt geen coach die je (schema) regelmatig kan bijsturen of die als stok achter de deur dient. TrainerRoad biedt wel de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de coaches en het platform staat werkelijk vol met leerzame blogs en podcasts, maar maak dus vooral zelf de afweging of je toch niet beter af bent met een-op-een begeleiding van een coach. En oh ja, bij deze uitleg van TrainerRoad zit geen enkel commercieel belang, noch krijg ik korting op mijn eigen abonnementsgeld als ik nieuwe abonnee's aanbreng. Nee, gewoon omdat ik er zelf erg tevreden over ben, vertel ik jullie er graag over.

Momenteel volg ik het schema 'Full Distance Traithlon', een schema van in totaal 28 weken en dat dus zoals eerder al even aangestipt, bestaat uit drie fases: de basis, het bouwen en een zeer gerichte fase. Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken met de bouw van een huis: eerst leg je de fundering, daarop bouw je het 'geraamte' om vervolgens af te ronden met afwerking van het geheel.

"Kenmerkend voor deze fase is dat met name de duur- en bricktrainingen langzaam uitgebouwd worden naar de afstanden van de hele triathlon."

Ik ben nu sinds vorige week dus aanbeland in de bouwfase. Kenmerkend voor deze fase is dat met name de duur- en bricktrainingen langzaam uitgebouwd worden naar de afstanden van de hele triathlon. De intervaltrainingen daarentegen blijven in totaliteit relatief kort en gelijk in aantal, maar de intervallen zelf kennen een hogere intensiteit en worden ook steeds wat langer. Was een interval op HRmax tijdens een looptraining in de basisperiode maximaal 1 minuut, nu maken we een sprongetje naar intervallen van 3 minuten of langer.

Zo! genoeg uitleg over TrainerRoad. Terug naar mijn eigen belevenissen van de voorbije dagen. Zoals Romy vorige week al even vertelde, hebben we er sinds een tweetal weken een zorgen'kindje' bij. Mijn moeder heeft een lelijke val gemaakt en daarbij een gecompliceerde enkelbreuk opgelopen. Omdat zij alleenstaand is en door die breuk nagenoeg volledig afhankelijk van zorg is geworden, nemen wij die taak gezamenlijk met mijn zus tijdelijk op ons. In elk geval totdat zij geopereerd kan worden en externe zorg is gerealiseerd. Het is dus even een beetje passen en meten om ook nu mijn trainingsschema netjes te kunnen blijven volgen.

Toch lukt me dat ook nu weer best aardig en had ik afgelopen zaterdag voldoende tijd om toch deel te nemen aan onze 1/8 clubtriathlon. Verder deze weken besloot ik mijn tijdritfiets aan de wilgen te hangen (huh?), maak ik flinke progressie op het zwemonderdeel en BTTLNS; al eens van gehoord? Een aantal hoogtepunten.

Paasmaandag: clubrit naar Baraque Michel

Op Paasmaandag staat traditiegetrouw de clubrit naar een van de hoogste punten in de Belgische Ardennen, de Baraque Michel op het programma. Zo ook dit jaar. Althans, dat was de bedoeling. Op de geplande vertrektijd van 8:00 uur stonden de hemelsluizen nog wagenwijd open en bij temperaturen rondom het vriespunt leek het mij geen goed plan de tocht naar hoger gelegen gebieden aan te vangen. Ik meldde in onze groepsapp dat ik mijn training uit zou stellen naar 9:00 uur, het moment waarop volgens Buienradar het zwaartepunt van de regen verdwenen zou zijn, en zou kiezen voor nog maar weer eens een verkenning het IronMan parcours. Twee clubgenoten sloten aan en zo gezegd, zo gedaan. Goed ingepakt tegen de kou gingen we op weg. Het tempo lag met een gemiddelde van 26km/u voor mijn doen erg laag en dus nam ik regelmatig de kop. Toch maakte de kou en af en toe nog wat gespetter deze rit ook voor mij best onaangenaam. Afgelopen vrijdag's deed ik het rondje nog eens in m'n uppie over onder iets betere omstandigheden.

"...van een 2:05/100m naar 1:53/100m in slechts een paar weken. Helemaal blij mee!"

Progressie op het zwemonderdeel

Omdat ik het de voorbije weken van de fysio wat rustiger aan moest doen met lopen, investeerde ik o.a. het zwemonderdeel. Ik zwom wat meer kilometers en besteedde daarbij flink wat aandacht aan mijn techniek. En dat dit niet zonder resultaat is gebleven, blijkt wel uit mijn zwempace op de duurafstanden: van een 2:05/100m naar 1:53/100m in slechts een paar weken. Helemaal blij mee!

1/8 Clubtriathlon TCM

Gisteren stond de eerste van twee club triathlons op het programma. Het lenteweer blijft maar ver te zoeken dus ook nu weer onder zeer frisse omstandigheden. Misschien ook wel een beetje de reden waarom er maar zo weinig clubgenoten aan de start verschenen. Toch blijven dit soort clubwedstrijden, die eigenlijk iets meer nog een trainingskarakter kennen, altijd fijn om bepaalde onderdelen nog eens fijn te schaven, bijvoorbeeld een snelle wissel. Het zwemonderdeel werkte we nog in ons binnenzwembad af en T1 kwam daarmee te vervallen. Na de vele trainingsuurtjes van de afgelopen week en daardoor niet wedstrijdfit, zwom ik met behoorlijk wat hulp van de slipstream van een clubgenoot toch nog een respectabele 8:54. Tijdens het fietsonderdeel voelde ik toch behoorlijk de lange duurrit van de dag ervoor en was dus ook niet heel tevreden. Wel tevreden was ik met een snelle wissel en het aansluitende looponderdeel. De 5km legde ik af in een vlakke pace van 4:39/km. Totaaltijd kwam daarmee uit op 1:05:02. Best aardig.....

BTTLNS; al eens van gehoord?

"Battalyana, Goddes of Battle, daughter of Achilles and Enyo, was born 1268 B.C., at the 13 moons but was kept hidden for thousands of years and rose as a devastatingly powerful Goddess of Battle at July 23th 2016 Anno Domini. The reason for the rise of Battalyana can only be guessed, but worldwide it is believed that her mother, Enyo, Goddess of War, released her to raise her own army of Battalyans.

Battalyans know how to perform for a win. Join our battle!

BTTLNS! Battle your performance!"

BTTLNS. Een nieuwe loot aan de triathlon boom die ergens halverwege de maand mei het levenslicht zal zien. Wat het precies is en hoe het er allemaal uit gaat zien, blijft nog even spannend maar het BTTLNS Battle Team heeft er in elk geval heel veel zin in!

"...het BTTLNS Battle Team heeft er in elk geval heel veel zin in! "

Tijdritfiets aan de wilgen...

"Huh? Ga je stoppen met triathlon?" Nee hoor, maak je niet ongerust. Na lang wikken en wegen heb ik alleen besloten dat een echte tijdritfiets en ikzelf geen goed huwelijk zijn. Vandaar dat de wegen met mijn Borgini High Performance zich scheiden en ik een nieuwe liefde heb gevonden in de Cube Aereium HPA Pro. Weliswaar het instapmodel triathlonfiets van Cube maar voor mij de ideale combinatie van totale controle over remmen en schakelen (op een en dezelfde plek), plezier tijdens de wedstrijd én ook nog een beetje aero. Mocht je dus iemand weten die nog op zoek is naar een goed onderhouden en weinig gebruikte tijdritfiets, ik hoor het graag!

"Mocht je dus iemand weten die nog op zoek is naar een goed onderhouden en weinig gebruikte tijdritfiets, ik hoor het graag!"

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven? Volg Triathlon Blog dan nu ook op Facebook en Twitter!

Je krijgt dan automatisch een melding bij elke nieuwe post.

bottom of page